Використання тренувальних програм з математики з метою підвищення мотивації навчальної діяльності молодших школярів

Головним завданням педагогічного процесу є розвиток особистості учня. Діяльність учителя має бути спрямованою на створення в школі умов, у яких кожна дитина відчувала б себе комфортно. Формування у дитини мотиваційної сфери відіграє важливу роль в успішному оволодінні навчальною діяльністю.
Урок математики повинен створити широкі можливості для розвитку розумових здібностей молодших школярів: пам'яті, логічного і критичного мислення, інтуїції, уяви, уваги, інформаційної культури, формування первинних умінь доказово міркувати і пояснювати свої дії, математизувати реальні ситуації. Навчання математики тісно пов'язане з формуванням мовленнєвої культури учнів, збагачує учнів математичною термінологією, а також необхідним для її засвоєння словниковим запасом.
Учитель підтримує пізнавальний інтерес різними прийомами, засобами, методами, виховує в учнів спочатку інтерес до безпосередньої діяльності під час уроку, цим самим забезпечує поступове переростання його в інтерес до розумової діяльності, нових знань узагалі і, зокрема, з математики.
Формування мотивації до навчання математики залежить передусім від учителя, від рівня його творчості, майстерності, здатності достукатись до кожного серця.
Психологічні аспекти мотиваційного компонента в навчальному процесі досліджувались у роботах В. Безпалька, В. Бондаровської, П. Гальперіна,              В. Зінченка,  Ю. Машбиці, В. Рубцова, Л. Прокопенка, Н. Тализіної та ін.
Проблема мотивації до вивчення математики досліджувалась у працях            М. Богдановича, Ю. Андрух, Е. Вовчарук та ін. На їхню думку, педагог для розвитку мотивації повинен створити стимулювальне середовище. Загальні умови педагогічного стимулювання треба поєднувати із застосуванням різноманітних методичних прийомів, які безпосередньо впливають на мотиваційний компонент уроку. Зокрема, вводити інформаційні хвилинки про видатних учених, математичні поняття, наводити цікаві факти, використовувати нетрадиційні форми уроків та прийоми педагогічної техніки
Психологічний тлумачний словник розкриває мотив як спонукання, ефект якого опосередкований психікою людини, почуттями, настроєм, інтересами і прагненнями та ін. [55, 308]. У психології поняття «мотивація» розглядається як система факторів, що зумовлюють поведінку, і як характеристика процесу, який підтримує активність на певному рівні.
Мотив навчання – внутрішня спонукальна сила, яка забезпечує рух особистості до пізнавальної діяльності, активізує розумову активність. Мотивами можуть бути потреби й інтереси, прагнення й емоції, настанови й ідеали. З психологічного погляду мотиви є внутрішніми рушіями навчальної діяльності. Від рівня сформованості мотивів багато в чому залежить успішність і результативність учіння. Педагог, дбаючи про організацію і керівництво пізнавальним процесом, має цілеспрямовано працювати над формуванням в учнів дієвих мотивів [29, 108-109].
На думку Є. Савченко, використання інформаційних технологій у початковій школі на уроках математики не тільки підвищує пізнавальний інтерес учнів, а й сприяє творчому розвитку вчителя, дає можливість відчувати себе і сценаристом, і режисером свого уроку, складати такий сценарій уроку, який необхідний у даному класі на конкретному уроці [47, 56-57].
Кожна навчальна тема потребує застосування різних прийомів та методів для ефективного її засвоєння учнями. Одні теми краще наочно пояснити, другі потребують динамічної картинки, інші - надання методичних рекомендацій (правил) розв'язання завдання. Доцільне їх використання забезпечить високу продуктивність уроку. Більшість учителів у своїй практиці використовують комп'ютер як наочний посібник якісного рівня, найчастіше це комп'ютерні презентації [47, 56-57].
Використання анімації дає можливість вдало продемонструвати зміст задачі на рух: на зустрічний рух, у протилежні сторони, навздогін, з відставанням, не жестикулюючи, як звичайно, руками.
Ефективність таких уроків значно вища. Навіть ті, хто не вирізняється високою кмітливістю, беруть участь пошуку шляхів розв'язання задачі. Створені задачі в Microsoft PowerPoint  можна використовувати неодноразово, оскільки умову задачі легко змінити. Переваги комп'ютерних анімаційних слайдів у тому, що вчитель може повернутися до початку задачі, зупинитися на окремих фрагментах, провести бесіду з учнями, вислухати різні думки. Допомагає це й учням, які раніше не могли зрозуміти зміст задачі через те, що погано читають, не вміють швидко мислити, в результаті зростає продуктивність уроку.

Одним з таких посібників для навчання математики є педагогічний програмний засіб «Математика 1-4 клас» Версія 1.0 ПП «Контур плюс», що допомагає полегшити роботу вчителя та економити час на підготовку до уроку, пояснення нового матеріалу, створення власних уроків, формування та закріплення навичок розв'язування вправ, передбачених програмою, проведення індивідуальних і факультативних занять та самостійне вивчення матеріалу [57, 90 ].

Малюнок. 8. «Можливості та переваги ППЗ «Математика, 1 клас». [54]

Малюнок 9.  «Недоліки ППЗ «Математика, 1 клас». [58]
Саме на вирішення цих завдань спрямовані уроки математики із застосуванням комп'ютерних технологій. Кожен із таких уроків містить малюнки, схеми, анімації, відеофрагменти, текстові пояснення, звуковий супровід, зразки виконання математичних завдань тощо, які педагог може використати відповідно до мети уроку.
Урок складається з певної кількості кроків - структурних елементів, що містять сукупність зображень, відеофрагментів, тексту, об'єднаних за певною ознакою (наприклад, постановка проблеми, її розв'язання - вивчення нового матеріалу, демонстрація, завдання для первинного закріплення (можна використати як самостійну роботу учнів) з подальшою перевіркою за зразком на екрані, творчі завдання.
Для підготовки та проведення уроку математики із застосуванням комп'ютера вчителеві потрібно добре орієнтуватися в структурі пропонованого уроку і змісті кожного його етапу.
Відповідно до власних методичних уподобань педагог може редагувати запропоновані в ППЗ уроки або створювати власні, використовувати окремі кроки на різних уроках під час вивчення, закріплення і повторення матеріалу.
Знання змісту наповнення кожного кроку уроку ППЗ «Математика» допоможе вчителеві в підготовці до уроку, написанні власного плану-конспекту з використанням запропонованого матеріалу [57, 91].
Крім ППЗ «Математика, 1-4 клас», існує велика кількість програмних засобів, розрахованих на один чи декілька етапів уроку, які вдало доповнюють зміст уроку. Наприклад,  до теми «Дроби», що є складною для дітей молодшого шкільного віку, існує програмний засіб «Дроби». На наочному прикладі пояснюється поняття дробу й частини, підібрано різної складності завдання для перевірки знань, результатом чого є ефективне сприймання і швидке усвідомлення поняття[57, 92].
Малюнок 10. Зразок завдань в програми «Дроби»
Малюнок 11.  Зразок завдань в програми «Дроби»
Програмна підтримка вивчення математики реалізується не лише в предметних ППЗ, а й в інших програмних засобах, що містять математичний матеріал. Такими є програми для вивчення інформатики в початковій школі, які своїм змістом мотивують учнів до розв'язання поставлених завдань. Наприклад, «Скарбниця знань», «Сходинки до інформатики».
Програма «Скарбниця знань» містить ряд вправ, що сприяють формуванню інтелектуально розвиненої особистості, яка володіє вміннями й навичками доводити і спрощувати прийоми розв'язання задач та прикладів, методами аналізу й синтезу, абстрагування й узагальнення, може критично й логічно мислити [57, 92].
Зміст навчального матеріалу програмно-методичного комплексу «Сходинки до інформатики» для 2-4 класів відповідає віковим особливостям учнів, подається в доступній ігровій формі, зацікавлює дітей. Більша частина навчальних програм має тренувальний характер та орієнтована на застосування на етапі формування навичок. Деякі з програм є демонстраційними та можуть бути використані вчителем під час пояснення нового матеріалу або на уроках узагальнення знань. Навчальні програми комплексу «Сходинки до інформатики» сприяють реалізації як міжпредметних зв'язків, так і загальноосвітніх завдань [53, 92]. У ній містяться програми, які своїм змістом безпосередньо спрямовані на підтримку вивчення математики. Ці програми доцільніше використовувати для закріплення та перевірки математичних знань. Наприклад, програма «Математичний космодром» дає можливість перевірити вміння додавання та віднімання в усіх випадках у межах 100. Учень керує злетом та посадкою ракет, розв'язуючи приклади з математики. Для того, щоб ракета злетіла, йому пропонується приклад на додавання, а для того, щоб посадити ракету, він повинен розв'язати приклад на віднімання [57, 92-93].
Усно розв'язавши приклад, записаний на ракеті, учень повинен знайти правильну відповідь на одній із шести кнопок на пульті керування і натиснути її.
На початку роботи можна обрати один з трьох режимів:
1.         «Приклади на додавання».
2.         «Приклади на віднімання».
3.        «Приклади на додавання та віднімання».
Малюнок 12. Зразок завдань в програми «Сходинки до інформатики»
Приклади, що пропонуються учневі, поступово ускладнюються. За один сеанс він повинен правильно розв'язати 12 прикладів: перших 3 приклади - на операції в межах 20-ти без переходу через десяток, наступні 4 - в межах 20, але з переходом через десяток, і останні 5 прикладів - на операції в межах 100.
Перехід на наступний рівень здійснюється тільки після успішного розв'язання необхідної кількості прикладів поточного рівня. По завершенні сеансу програма повідомляє кількість помилок, яких допустився учень.
Програму «Телевізор» із курсу «Сходинки до інформатики» також можна віднести до можливих для використання у підготовці та проведення уроків початкового курсу математики. Ця програма спрямована на засвоєння таблиці множення. Діти, граючись, опановують таблицю множення.

Малюнок 13. Зразок завдань в програми «Сходинки до інформатики»
Програма створена у вигляді телевізора. Розпочати гру можна лише після того, як за допомогою миші ввімкнути телевізор, натиснувши на відповідну кнопку. Як і в побутовому, такому самому пристрої, наявні 10 каналів. Проте у грі на кожному із цих каналів транслюється лише одна програма «Таблиця множення». Після ввімкнення одного із каналів перед учнем з'являються приклади на множення. Дізнавшись відповідь одного з прикладів, учень повинен за допомогою миші клікнути по потрібному прикладові і за допомогою клавіатури ввести правильну відповідь. Якщо відповідь правильна, то на місці прикладу відкривається частина загального малюнка. Якщо ж відповідь неправильна, то приклад набуває червоного кольору і частину малюнка стає неможливо розкрити. Учитель і учень дізнаються, над чим потрібно ще попрацювати, аби не виникало помилок. Розв'язуючи приклади, дитина відкриває малюнки зі знайомими героями мультфільмів, що викликає інтерес та стимулює до подальшої роботи з програмою [57, 93].
Таким чином, програму «Телевізор» доцільно використовувати на уроках математики під час перевірки знань. Оскільки вона дозволяє побачити результат роботи учня та якість знань, якими він володіє.
Існує багато програм, призначених для контролю знань і однією з найкращих є програма «Тест». За допомогою цієї програми можна перевірити знання дітей з різних тем у процесі вивчення початкового курсу математики.
Тестування як засіб педагогічної діагностики дає можливість оперативно і точно визначити рівень знань окремого учня, характеристики навчального процесу в класі, групі. Широке використання тестової перевірки знань у процесі вивчення математики підвищує ефективність навчально-виховного процесу через створення атмосфери довіри, відкритості, об'єктивності, забезпечує оперативний зворотний зв'язок, дозволяє проводити миттєвий аналіз та корекцію процесу навчання.
Контрольно-діагностична система «Тест» призначена для перевірки знань тестуванням на комп'ютері і є хорошим програмним середовищем для створення тестів з математики.
З вихідного тесту методом випадкового вибору послідовно виводиться задана кількість питань (наприклад, 15). Таким чином, кожен учень одержує свій відмінний від сусідів набір питань, що забезпечує індивідуалізацію і об'єктивність оцінки. На кожне питання тесту пропонується 5 варіантів відповідей, серед яких від одного до трьох правильних. Учню треба позначити правильні, на його думку, відповіді і перейти до наступного питання. Час відповіді на тест обмежений. Рекомендується проводити тестування протягом 10-15 хвилин для кількості питань 10-15.
В останні роки цілий ряд творчих колективів підготували цілі добірки навчальних та ігрових програм для дітей молодшого шкільного віку. Наприклад, добірка програм торгової марки Сорока Білобока™ [59]. Як заявляють розробники, їх мета – "створення та розповсюдження україномовного програмного забезпечення… Тобто програм, у яких меню, тексти, розмова в ведеться українською мовою. На жаль зараз є велика проблема у популяризації українського ПЗ. Дуже мало програм для навчання дітей та підлітків. Мало дистрибутивів з підтримкою української мови, або є напівперекладені…" На жаль, не всі комп`ютерні ігри, які є на сучасному українському ринку, спрямовані на розвиток дитини.
Розробники названої добірки навчальних і розвивальних програм керувались основним принципом навчання дошкільнят та молодших школярів: навчання, поєднане з грою. Звук до дисків записано на високоякісному студійному обладнанні, що гарантує високу якість звучання.
Серед програмних засобів для дітей старшого дошкільного і молодшого шкільного віку, які пропонує вже згадувана фірма з торговою маркою Сорока Білобока™,  є кілька програм для підтримки математики:
-       «Логіка» – орієнтована на дітей старшого дошкільного віку і учнів початкових класів. Метою є допомога у розвитку пізнавальних здібностей дітей, пам’яті, мислення, спостережливості, формулюванню суджень; формування вміння порівнювати і аналізувати форму, колір, кількість, розмір. Навчання відбувається в цікавій ігровій формі.  
-       «Бджілка Жу-Жу. Зачаровані числа» — захоплююча гра для дітей  до 9 років. Разом з відважною бджілкою Жу-Жу дитина буде подорожувати Чарівним Лісом і «знімати чари» з чисел. У такій грі дитина легко і невимушено ознайомиться з цифрами та числами. А також засвоює прості математичні дії: додавання, віднімання, множення і ділення.

       
Малюнок 14.  Завдання на додавання з програми «Петрик. Канікули у бабусі»

-     «Петрик. Канікули в бабусі» - математична гра для дітей віком від 7 до 9 років.
Петрик приїжджає на канікули до бабусі, де його чекає багато цікавих пригод. Допомагаючи Петрику виконати завдання бабусі, дитина легко і невимушено вчиться додавати, віднімати, множити, ділити, засвоїть табличку множення, а також розвиває логічне мислення (Див. мал. 14)
За правильно виконані завдання дитина отримує бали. А якщо завдання виконано успішно і вчасно, то ще й бонус - 50 балів. Завдання можна повторювати в будь-якому порядку, що дозволяє закріпити засвоєний матеріал.
-       «Петрик. Лісові пригоди» - комп'ютерна навчальна гра для дітей, віком до 8 років.
Подорожуючи з Петриком, дитина в ігровій формі знайомиться з математикою. Навчання проходить у процесі подорожі головного героя Петрика, якому потрібно пройти через ліс, щоб знайти дорогу додому. При цьому він потрапляє в різні ситуації, де потрібно застосувати математику.
Навчальна комп'ютерна гра "Петрик. Лісові пригоди" допомагає навчити дітей розпізнавати кольори і фігури, співставляти розміри, висоту, відстань, виконувати прості логічні задачі і, звичайно ж, рахувати!
-       «Петрик. Загадкові острови» — захоплююча гра для дітей віком 8 –11 років.

Малюнок 15. Одне із завдань комп’ютерної програми «Петрик. Загадкові острови»
Петрик подорожує морем разом з дідусем і потрапляє на загадкові острови. На островах Прямокутників, Трикутників і Кружечків він знайомиться з цікавими жителями, допомагає їм, застосовуючи знання з математики. Граючись з Петриком, дитина знайомиться з одиницями вимірювання довжини, ваги, часу; вчиться їх перетворювати. А також вчиться розгадувати математичні загадки, розв'язує текстові задачі та опановує ази геометрії [59].
Отже, використання інформаційних технологій у навчальному процесі початкової школи дає можливість не лише модернізувати його, підвищити ефективність, мотивувати учнів, але й диференціювати процес з урахуванням індивідуальних особливостей кожного учня. Вчителеві інформатизація надає можливість гнучко управляти навчанням і урізноманітнювати способи мотивації до вивчення математики початкового курсу.
З цією метою доцільно використовувати ППЗ у трьох напрямах:
-        сприйняття та осмислення нового матеріалу за допомогою комп'ютерної програми;
-        використання комп'ютерного тренажера для формування математичних умінь і навичок;
-        тестування рівня засвоєння знань, умінь та навичок.
Використання комп’ютерних технологій на уроках математики здатне підвищити інтерес  в учнів до вивчення предмета, розкрити наочно суть поняття чи зміст задачі, при потребі повернутися до певного етапу уроку, повторити й допомогти надолужити пропущену тему, доповнити зміст уроку. Педагогічні програмні засоби сприяють підвищенню якості знань учнів з математики, забезпечують повною мірою виконання основних завдань навчання математики в початковій школі та належний розвиток учнів у галузі інформатизації, сприяють розвитку мислення, креативності молодших школярів [57, 93].

Комментариев нет:

Отправить комментарий